شبهه: ظهور امام زمان علیه السلام برابر است با رکود علم و تکنولوژی!
این مطلب از دو جهت قابل بحث است:
اول این که:
وقتی حضرت مهدی علیه السلام ظهور میفرمایند چگونه بر دشمنانی که دارای پیشرفتهترین امکانات نظامی و غیره میباشند،
پیروز میشوند که ما این بحث را به نام «ظهور و امکانات پیشرفته» مینامیم.
و دوم این که:
پس از تشکیل حکومت و از بین رفتن ظالمین چگونه با این امکانات رفتار میکنند که ما آن را تحت عنوان «حکومت
جهانی حضرت مهدی علیه السلام و امکانات پیشرفته» از آن یاد میکنیم، و چون آنچه که از سؤال شما برمیآید
مربوط به جهت دوّم است و ما به آن میپردازیم و با یاری گرفتن از حضرت امام عصر علیه السّلام عرض میکنیم که:
وقتی که حضرت مهدی علیه السلام ظهور کردند و با ظالمین جنگیدند و زمین را از وجودِ ناپاک آنان پاک کردند و
حکومتی بر مبنای عدل تشکیل دادند دیگر در جهان جنگی وجود ندارد و تجاوز هم از بین خواهد رفت و همه دنیا
را صلح و امنیت فرا میگیرد لذا آن دسته از تجهیزاتی که مربوط به امور نظامی میباشد، خود به خود از صفحه
کنار میرود چرا که احتیاجی به آنها نیست و اسلام دین صلح و آرامش است امّا دسته دیگر از امکانات و پیشرفتها
و تجهیزات بشری که مربوط به امور صنعتی و کشاورزی و بهداشتی و غیره میباشند نه تنها باقی میمانند و نه
تنها بیشتر از آنها استفاده بهینه میکنند بلکه آنچه که از روایات بر میآید آن است که به برکت وجود حضرت مهدی
علیه السلام، این گونه امکانات گسترش هم مییابد و اساساً باید گفت که اسلام دین تکامل و پیشرفت در همه
زمینههای مادی و معنوی، دنیوی و اخروی میباشد در مورد تکامل امور دنیوی آیات و روایات فراوانی داریم مثل
این که خداوند در قرآن کریم میفرماید: «خَلَقَ لَکُمْ ما فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً»[1] و ما به بعضی از این پیشرفتها در
زمان حضرت مهدی علیه السلام اشاره میکنیم:
الف: پیشرفت و رشد علوم مادی و معنوی
علم در این زمان به بالاترین حدّ پیشرفت میرسد به گونهای که طبق روایات امام باقر علیه السلام در روزگار آن
حضرت، زنان در خانههایشان به طریق کتاب خدا و سنت پیامبر صلّی الله علیه و آله قضاوت میکنند[2]،
ب: شکوفایی اقتصادی و رفاه اجتماعی
آفریدگار انسان زمین و آسمان و آنچه که در آنهاست را برای انسان آفریده است و از انسان فقط عبودیت را طلب
کرده است که اگر عبودیت کند علاوه بر جزای اخروی دنیای او را نیز آباد میکند که فرمود: «لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا
وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ[3]؛ اگر مردم شهرها و دیارها ایمان آورند و تقوا پیشه کنند ما برکات
زمین و آسمان را بر آنها نازل میکنیم» و چون در زمان حکومت آن حضرت عبودیت محض زمین را فرا میگیرد این
وعده الهی مُحَقَّق میشود
ج: رشد کشاورزی و دامداری
در زمان آن حضرت، استعدادهای درونی زمین آشکار میشود و گیاهان و حیوانات با تمام وجود به خدمت بشر
در میآیند به گونهای پیشرفتهای کشاورزی و دامداری قبل از ظهور نسبت به بعد از آن چیزی محسوب
نمیشوند در روایت است که «کشاورز از هر من (3 کیلو)، صد من محصول بهدست میآورد و در هر سنبلی،
صد دانه عمل میآید و خداوند برای هر کس که اراده کند زیادتر میکند.»[4] .
د: پیشرفت پزشکی
در آن عصر هیچ بیماری بدون درمان باقی نمیماند. امام باقر علیه السلام در این باره میفرمایند: «هر کس
قائم اهلبیت مرا درک کند اگر به بیماری دچار باشد، شفا یابد و چنانچه دچار ناتوانی باشد، توانا و نیرومند میشود.»[5]
ه: پیشرفت صنایع و مسأله انرژی
امام صادق علیه السلام میفرمایند: «هنگامی که قائم ما قیام کند زمین به نور پروردگارش روشن میشود و بندگان
خدا از نور آفتاب بینیاز میشوند.»[6]
و: پیشرفت دستگاههای اطلاعاتی و ارتباط مردم با یکدیگر:
در آن عصر ارتباط مردم با یکدیگر بسیار راحت میشود. و مردم میتوانند به راحتی با آن حضرت نیز ارتباط برقرار کنند
که در روایت است که در زمان آن حضرت «مؤمن که در شرق است برادر خود را که در مغرب است خواهد دید و نیز
مؤمنی که در مغرب است برادر خود را در مشرق میبیند.»[7]
[1]. سوره بقره، آیه 29.
[2]. بحار الانوار، ج 53، ص 352، علامه مجلسی، چاپ بیروت.
[3]. سوره الاعراف، آیه 59.
[4]. مستدرک الوسائل، ج 12، ص 283، محدث نوری.
[5]. بحار الانوار، ج 52، ص 335.
[6]. الصراط المستقیم، ج 2، ص 262، علامه زین الدین علی بن یونس نباحلی، انتشارات حیدریه.
[7]. بحارالانوار، ج 52، ص 391.