به گزارش واحد پژوهش مرکز تخصصی فقه واصول فاطمه الزهراسلام الله علیها اردکان میزگردی با موضوع «تعدد همسر آری یا خیر؟» در روز سه شنبه مورخ 15/11/98 در این مرکز برگزار شد.
این نشست با حضور طلاب پایة سوم این مرکز و استاد مائده السادات حسین زاده(استاد حوزه و دانشگاه) باهدف توانمند ساختن طلاب در پاسخگویی به شبهات برگزار شد.
طلاب به دودسته موافق و مخالف تقسیمشده و استاد هدایت بحث را بر عهده داشتند.در ادامه موافقان ضمن تبیین این نظر معتقد بودند که،تعدد زوجات در نظام حقوقی اسلام با قیود و شرایطی پذیرفتهشده است درباره چگونگی پذیرش تعدد زوجات در اسلام وحدودآن آرای مختلفی را بیان کردهاند.
نمایندة طلاب موافق گفت::میتوان حکمتهایی(اجتماعی،فردی ،اقتصادی) را برای این دستور اسلام در نظر گرفت که از جملة آنان نازا بودن، بیماری، یائسه شدن زنان، فزونی زنان آماده به ازدواج بر مزدان و… دانست.
همچنین گفتند: در اعصار و ادیان گذشته نیز این امر مرسوم بوده و درسیرة بعضی از پیامبران چون حضرت ابراهیم علیهالسلام و… نیز وجود داشته است.
در ادامه نمایندةطلاب موافق افزود:ایراداتی براین نظریه وارد است که از جملة آنان ناسازگاری با تساوی حقوق زن و مرد و گسترش شهوتپرستی است.
استاد حسین زاده ضمن جمعبندی بحث افزودند: این مساله منافاتی با حقوق زن ندارد چراکه باید
برپایه مصالح متعدد فردی و اجتماعی انجام گیرد و در برخی موارد لازمهی استیفای حقوق زن، ازدواج مجدد مرد است.
وی در پاسخ به شبهة گسترش شهوتپرستی گفت: در اسلام قیودی برای جواز تعدد زوجات ذکرشده ،آزادی مرد هوسران را بسیار محدود کرده؛تربیت دینی بر پایه رعایت:(عفت وحیا ومهارکردن شهوات) استوار است.اسلام با حرمسرا مخالفت کرده و آن را ناپسند شمرده است.کارهای ناشایست برخی مردان مسلمان را نمیتوان به اسلام نسبت داد.
پایانبخش این بحث نظر شهید مطهری رحمهالله علیه بود که میفرماید: فزونی زنان آماده ازدواج بر مزدان؛این حق را برای زن ایجاد میکند یا به تعبیر دیگر این تکلیف را برای مرد و اجتماع پدید میآورد که با پذیرش و اعمال تعدد زوجات نیاز مذکور برآورده میشود.منع تعدد زوجات موجب رواج فحشاء و جرائم وبروز بیماریهای روحی و جسمی و عوارضی دیگر میشود.